Firma na prodej aneb jak zjistit hodnotu vaší společnosti?

0
61

V moderním tržním hospodářství není firma na prodej nic neobvyklého. Díky probíhajícím hospodářským cyklům a vývoji ekonomiky se některým společnostem daří lépe, a naopak některé jsou doslova na pokraji přežití. Jejich majitelé však nechtějí své dítko opustit, a proto se vždy snaží nalézt řešení, díky němuž by mohla daná podnikatelská činnost pokračovat. Určité řešení pak nabízí prodej firmy prostřednictvím specializované společnosti.

Kdy je lepší firmu prodat?

Univerzální rady v dynamicky se vyvíjející ekonomice bohužel nefungují, což platí i o prodeji již založených společností. Jako podnikatel byste se však vždy měli řídit zdravým rozumem, takže pokud se vám dlouhodobě nedaří, a přitom vidíte v provozované činnosti potenciál do budoucna, bude lepší firmu prodat. Atraktivní firma na prodej si totiž vždy najde svého kupce, který díky většímu množství kapitálu a zkušenostem může pozvednout váš nápad do zcela nových výšin. Sami si navíc díky specializované společnosti můžete vybrat kupce.

Jak firmu ocenit?

Ocenění aktivní firmy na prodej není v žádném případě tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Do její hodnoty se totiž započítává nejenom hodnota hmotného majetku a finančních prostředků v hotovosti a na běžných účtech, ale také know-how podnikatelského nápadu. Proto je vždy lepší prodej firmy realizovat prostřednictvím renomované poradenské firmy. Ta totiž disponuje spolehlivými mechanismy na ocenění firem, díky nimž relativně snadno zjistíte, kolik za svou firmu můžete dostat.

Obdržíte takovou částku peněz?

Prodej firem na trhu se však neřídí racionálními zákonitostmi, a proto se může stát, že za svou firmu dostanete od kupce zaplaceno mnohonásobně víc, než na kolik ji renomovaná společnost ocenila. V takovém případě bude svou roli nepochybně hrát osobní zaujetí nebo jiné úmysly. Bohužel se však objevují i opačné případy, kdy podnikatelé za svou firmu nedostanou tolik peněz. To je velmi často způsobeno recesí ekonomiky a nejistým výhledem do budoucna.

Chystáte-li se na prodej firmy, pak se vždy obraťte na specializovanou firmu, abyste měli jistotu, za jakou cenu ji přibližně nabízet zájemcům o koupi.